Welkom

Welkom op fundamentenOOP.digibel.be. Deze site biedt u informatie over een reeks boeken over object georiŽnteerd programmeren, ook wel "object oriented programming" genaamd of kortweg OOP. Elk boek vertrekt vanuit dezelfde object gerichte concepten en past deze toe in een specifieke OO programmeertaal. 

Boeken

Op dit moment zijn er drie boeken in deze reeks verschenen:

Alle boeken werden uitgeven in BelgiŽ en Nederland door Sybex Uitgevery B.V., Soest, Nederland.

Belangrijk bericht: Sybex Nederland is tijdens het jaar 2001 failliet gegaan. Hierdoor zijn de boeken uit de reeks slechts nog leverbaar daar waar ze nog in voorraad zijn. Uit reacties van lezers hebben we vernomen dat de meeste boekhandels in BelgiŽ en Nederland, noch de on-line boekenhandel proxis.be geen boeken meer op voorraad hebben. Contacteer de webmaster voor verdere informatie.

Object oriented programming (OOP)

Het idee van deze reeks boeken is ontstaan uit het feit dat vele programmeurs zich aangetrokken voelen tot moderne grafische ontwikkelomgevingen zoals Delphi, Visual C++ en Java, omdat deze grote mogelijkheden bieden op gebied van gebruikersinterface, integratie met bestaande database systemen en andere software, en dergelijke meer.

Maar bij de aanraking met een dergelijke ontwikkelomgeving botst men onvermijdelijk op typische problemen. Naast de dikwijls complexe ontwikkelingsomgeving zelf, komt men plots in aanraking met grote klassenhiŽrarchieŽn, ingewikkelde taalstructuren, gebeurtenis gedreven programmatie en soms een volledig nieuwe programmeertaal.

In vele grafische of visuele ontwikkelomgevingen zijn alle componenten opgenomen in een hiŽrarchische structuur waarin objecten elkaars eigenschappen en functies overnemen en complexe mechanismen samengesteld zijn uit eenvoudigere bouwstenen. Om dergelijke structuren te leren gebruiken en uit te breiden, is het begrijpen van de object georiŽnteerde concepten onontbeerlijk. Hierbij komt ook nog het aanleren van gebeurtenis gedreven programmeren. De huidige generatie Windows-toepassingen worden namelijk op een heel andere manier ontworpen dan vroegere rechtlijnige MS-DOS applicaties.

Met behulp van deze boeken kunt u deze uitdagingen ongetwijfeld aan. In elk boek worden de voorbeelden in pseudo code toegelicht, alvorens deze worden uitgewerkt in ťťn van de specifieke object gerichte talen. Hierdoor wordt de nadruk gelegd op de object gerichte technieken en minder op de technische aspecten van de verschillende talen. Zo verschaft u zich door het lezen van ťťn van de drie boeken, een goede basis tot zowel C++, Delphi en Java. Uiteraard wordt er in elk boek dieper ingegaan op de taal waarover het boek specifiek handelt.

De verschillende object gerichte concepten worden steeds geÔllustreerd aan de hand van kleine, eenvoudige voorbeelden. Op die manier wordt stap voor stap uitgelegd hoe u abstracte software ontwikkelt, flexibele toepassingen maakt, redundantie van code vermijdt en hoe u programma's beter onderhoudbaar maakt. Op die manier krijgt u snel de basisvaardigheden van object georiŽnteerd programmeren onder de knie. We zijn er van overtuigd dat object georiŽnteerd programmeren enkel kan aangeleerd worden door het effectief zelf te doen. Daarom werden er heel wat test opgaven, met bijbehorende oplossingen toegevoegd.

U hoeft geen grote voorkennis te hebben van programmeren om deze boeken te kunnen begrijpen. Wat basiskennis van gestructureerd programmeren is meestal voldoende. Dit boek kan eveneens in het bedrijfsleven gebruikt worden om gestructureerde programmeurs om te scholen. U kunt deze boeken zowel in klasverband als voor zelfstudie gebruiken.

E-m@il

Voor al uw vragen, opmerkingen & suggesties ivm. de vorm of inhoud van de deze site, kunt altijd u terecht bij de webmaster van dienst.

Met dank aan Digibel voor het beschikbaar stellen van een stukje webspace, GifArt en proxis.be.

WebGuide - Hitwatchers Light